Προετοιμάστε τα παιδιά σας για την επιστροφή τους στο σχολείο
- 260 Views
- Ευη Γιαννακοπουλου
- 10 Μαΐου, 2021
- ΓΟΝΕΙΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου – Πεταλωτή, ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Reggio Thessaloniki
Η επιστροφή των παιδιών στο σχολείο έπειτα από μεγάλο διάστημα από τον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας είναι αχαρτογράφητη περιοχή και τουλάχιστον ανησυχητική για πολλές οικογένειες.
Ακολουθούν μερικές συμβουλές για το πώς να προετοιμάσετε καλύτερα το παιδί σας για την επανεκκίνηση του σχολείου:
Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς
Εάν νιώθετε ότι η επιστροφή στο σχολείο είναι ένα θετικό γεγονός, το ίδιο θα κάνει και το παιδί σας. Η επιστροφή στο σχολείο συνήθως σημαίνει ότι πέφτεις σε μια οικεία ρουτίνα. Ωστόσο, τώρα όλα είναι διαφορετικά με τους νέους κανόνες με τους οποίους χρειάζεται να πορευτούν παιδιά και ενήλικες. Εάν το παιδί σας είναι νευρικό να επιστρέψει, επικοινωνήστε με ήρεμες λέξεις και ενέργειες εξηγώντας του ότι είναι ασφαλές. Αυτό θα αυξήσει σημαντικά τις πιθανότητές του για ομαλή μετάβαση. Προετοιμάστε το παιδί σας με πληροφορίες πριν από την έναρξη. Διαβεβαιώστε τους ότι είναι εντάξει εάν ξεχάσουν κάποιον νέο κανόνα που συνδέεται με τον Covid, καθώς χρειάζεται χρόνος για να μάθει κάτι νέο.
Δώστε έμφαση σε ό,τι μπορείτε να προβλέψετε και αποδεχτείτε ό,τι δεν μπορείτε
Η συνέπεια και η δομή δημιουργούν μια αίσθηση ασφάλειας για τα παιδιά. Δημιουργήστε προβλεψιμότητα τηρώντας ένα πρόγραμμα. Η διατήρηση σταθερών ορίων, ιδίως γύρω από τις καθημερινές ρουτίνες του παιδιού, όπως για παράδειγμα τον ύπνο ή τη χρήση των τεχνολογικών μέσων, ενισχύει τη σηματοδότηση της προβλεψιμότητας. Ο κόσμος έξω μπορεί να αλλάξει. Μπορεί να υπάρξει και επόμενη πιθανή ‘καραντίνα’. Κουβεντιάστε για αυτό το ενδεχόμενο ως ενόχληση παρά ως καταστροφή. Χρησιμοποιήστε γνωστά περιβάλλοντα για να εξηγήσετε αυτά τα άγνωστα γεγονότα. Πάντα να απαντάτε στις ερωτήσεις τους με ειλικρίνεια, διαφορετικά κινδυνεύετε να χάσετε την εμπιστοσύνη του παιδιού σας και να αισθανθεί αβεβαιότητα. Είναι εντάξει να πείτε ότι δεν γνωρίζετε την απάντηση.
Υποστηρίξτε το παιδί σας για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες του
Οι περίοδοι αποχωρισμού μπορούν να σας κάνουν να νιώθετε ανήσυχοι. Ως γονείς, δουλειά σας είναι να βοηθήσετε το παιδί σας να ανταπεξέλθει με το άγχος του και να δει τη ‘μεγαλύτερη εικόνα’. Ακόμα και μικρά παιδιά μπορεί να έχουν ακούσει τρομακτικές ειδήσεις ή συνομιλίες κατά την περίοδο της καραντίνας, οπότε διαμορφώστε μια ήρεμη, ρεαλιστική στάση που θα μειώσει τα επίπεδα άγχους τους. Εάν το παιδί σας είναι διστακτικό να επιστρέψει στο σχολείο του, μάθετε γιατί. Δημιουργήστε μια λίστα ανησυχιών, σε σειρά μεγέθους (οι μεγάλες ανησυχίες για αυτούς μπορεί να φαίνονται ασήμαντες για εσάς). Η αποφυγή δεν είναι ποτέ η απάντηση όταν το άγχος είναι παρόν. Στηρίξτε το παιδί σας ήρεμα, ευγενικά και με σταθερά βήματα για το σχολείο. Επιβραβεύστε την επίτευξη των πρώτων βημάτων, καθώς αυτά είναι τα πιο δύσκολα.
Οι νεαροί εγκέφαλοι μαθαίνουν ευκολότερα όταν βρίσκονται σε ήρεμη κατάσταση
Στην κορυφή της λίστας των ανησυχιών σας επίσης, μπορεί να είναι ότι το παιδί σας έχει μείνει πίσω στο σχολείο. Για τους μαθητές που είναι έτοιμοι να επιστρέψουν στο σχολικό περιβάλλον, ο γονικός ενθουσιασμός είναι σημαντικός. Άλλοι μπορεί να μην είναι ακόμη έτοιμοι και να νιώσουν υπερβολική ακαδημαϊκή πίεση. Γνωρίζουμε ότι ο εγκέφαλος πρέπει να αισθάνεται ήρεμος, ώστε να μπορέσει να μάθει αποτελεσματικά, οπότε η ευημερία ενός παιδιού πρέπει να είναι η προτεραιότητα για τους γονείς και τους δασκάλους. Ιδιαίτερα τη δεδομένη χρονική περίοδο, περισσότερο από ποτέ, η καλοσύνη και η σύνδεση θα βοηθήσουν.
Αλλαγή φίλων και ομάδων
Το σχολείο αφορά τόσο τη σχολική απόδοση όσο και τις σχέσεις με τους συνομηλίκους, οπότε μπορεί να υπάρχει φόβος όταν το παιδί σας σκέφτεται τη θέση του στην τάξη ή σε ομάδες φιλίας. Μιλήστε για μετατοπίσεις στις φιλίες ως δεδομένο. Αυτό θα το βοηθήσει να προσαρμοστεί και να είναι ανοιχτό στην αλλαγή, κάτι που ευνοεί την οικοδόμηση σχέσεων. Ταυτόχρονα, ίσως χρειαστεί να δημιουργήσετε κάποιες συνθήκες για να διευκολύνετε την κοινωνικοποίησή του οργανώνοντας μερικές εκδηλώσεις με συμμαθητές.
Προσαρμόστε την υποστήριξή σας σύμφωνα με την ιδιοσυγκρασία επικοινωνίας του παιδιού σας
Μερικά παιδιά είναι περιγραφικά και άλλα μονολεκτικά όταν μιλάνε για την ημέρα του σχολείου τους. Όσο και αν είστε ανήσυχοι, θα μάθετε πώς πήγε. Δώστε χώρο και χρόνο μετά το σχολείο. Η επιμονή δεν λειτουργεί ποτέ. Αντ ‘αυτού, ζητήστε του να γράψει (ή να σχεδιάσει) την ημέρα του εάν το επιθυμεί.
Πρώτα ακούστε και μετά σκεφτείτε
Όποιο κι αν είναι το στυλ επικοινωνίας του παιδιού σας, η συμβουλή είναι η ίδια: ακούστε πρώτα (είναι δύσκολο) και ξαναδιατυπώστε όσα είπε. Έτσι του επιβεβαιώνεται ότι του δίνετε την προσοχή σας και το βοηθάτε να μπορεί να καταλάβει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Η απλή ακρόαση και αποδοχή είναι τεράστια θεραπεία.
Συμμετάσχετε στα συναισθήματά του και μετά λύστε το πρόβλημα
Ίσως να υπάρχουν έντονα συναισθήματα με τις νέες συνθήκες- ενθουσιασμό, άγχος, θλίψη, πιθανώς θυμός για την απώλεια της καθημερινότητας που βίωσε το παιδί σας. Τα μικρότερα παιδιά μπορεί να χρειάζονται βοήθεια για την ονομασία των συναισθημάτων. Μην μπείτε στον πειρασμό να προσπαθήσετε να «διορθώσετε» αρνητικά συναισθήματα, απεναντίας, προσπαθήστε να έρθετε δίπλα του και να τα συμπονέσετε. Στη συνέχεια, και μόνο τότε, προχωρήστε στην επίλυση προβλημάτων. Εάν το παιδί σας λυγίζει, θέλει το παλιό του σχολείο πίσω, εξηγήστε του ότι όλοι θέλουμε την παλιά μας ζωή πίσω. Αναγνωρίστε ότι αυτό είναι δύσκολο, αλλά θα το ξεπεράσουμε με δύναμη και σοφία.
