Η Σημασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα Σχολεία
- 1194 Views
- Ευη Γιαννακοπουλου
- 26 Οκτωβρίου, 2020
- ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από την Ασπασία Πέππα (Δρ.)
Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Σταδιοδρομίας
& Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Life Coach & Mentor Εφήβων, Ενηλίκων, Γονέων
O Eπαγγελματικός Προσανατολισμός και η Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας ήταν πάντα σημαντικά και θέλω να πιστεύω ότι σύντομα θα πάρουν την θέση που τους αξίζει στο Σχολείο, στην Εκπαίδευση. Σε παλαιότερες εποχές οι άνθρωποι αναζήτησαν συμβούλους σταδιοδρομίας για αλλαγή κατεύθυνσης, μόνο αφού πήραν την δουλειά και ήταν δυσαρεστημένοι με αυτήν. Τώρα, οι άνθρωποι αναγνωρίζουν ότι αυτό δεν είναι ιδανικό. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί, είναι να εξετάσουμε γιατί οι άνθρωποι αλλάζουν καριέρα.
Βέβαια, δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να καταλάβουμε ότι κάποιος που το κάνει δεν ήταν ποτέ πεπεισμένος για την κατεύθυνση, την σταδιοδρομία που έπρεπε να ακολουθήσει. Μια τέτοια απόφαση πηγάζει συνήθως από το σχολείο. Πολλοί μαθητές κάνουν επιλογές με βάση τι υπερισχύει στις επιλογές μεταξύ των συνομηλίκων τους. Δεν σκέφτονται τι τους αρέσει, μέχρι να είναι …πολύ αργά.
Η επιλογή κατεύθυνσης ή και καριέρας, συνήθως, έρχεται μετά από την επιλογή ενός μαθήματος ή μιας ομάδας μαθημάτων. Εάν ένας μαθητής δεν επιλέξει τη σωστή πορεία, θα επηρεάσει, κατά λάθος, την επιλογή της σταδιοδρομίας του. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι ένας στους τρεις μαθητές είναι δυσαρεστημένοι με το μάθημα που επέλεξαν και μαντεύετε, φυσικά, πόσες χιλιάδες είναι οι δυσαρεστημένοι στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Τέτοια στοιχεία δείχνουν μόνο μια σαφή αλήθεια : Τη σημασία και σπουδαιότητα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα σχολεία.
Για να βρείτε τη σωστή σταδιοδρομία, πρέπει να κατανοήσετε τι μάθημα, τι ομάδα μαθημάτων πρέπει να ακολουθήσετε και εάν οι ικανότητές σας ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντά σας. Ένας μαθητής μπορεί να θέλει να μπει στην αρχιτεκτονική πιστεύοντας ότι είναι καλός στα μαθηματικά και ότι το σχέδιο ενός κτιρίου δεν είναι πολύ δύσκολο. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πολλά περισσότερα στην αρχιτεκτονική από αυτό και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να θέλει να συνεχίσει μια άλλη καριέρα στο τέλος του ίδιου έτους. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η συμβουλευτική στα σχολεία εξασφαλίζει το σωστό είδος βοήθειας για να ξεπεραστεί αυτή η σκέψη και να εμποδίσει τους μαθητές να κάνουν τέτοια λάθη. Πολλοί μαθητές μπορεί να κάνουν μια ψυχομετρική εξέταση για να αποφύγουν τα λάθη και οι προσπάθειές τους είναι αξιέπαινες, αν και τα αποτελέσματα του τεστ ενδέχεται να τους αφήσουν πιο μπερδεμένους από πριν. Γιατί; Το ψυχομετρικό τεστ περιγράφει βασικά τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες των μαθητών και τονίζει τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους.
Όμως είναι σημαντικό να τονίσουμε οτι οι ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους δεν είναι απαραίτητο να ταιριάζουν. Δηλαδή, μπορούν να είναι καλοί στα Μαθηματικά, αλλά ενδιαφέρονται για τις Τέχνες. Ποια επιλογή σταδιοδρομίας επιλέγουν;
Ένας σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού θα είναι καταρχάς, ικανός να εξηγήσει ολόκληρη την αξιολόγηση, να τους πει τα προνόμια και τα μειονεκτήματα της επιδίωξης τόσο των ενδιαφερόντων όσο και των ικανοτήτων τους, και θα τους δώσει δυνατότητα μέσω της σαφήνειας και της κατανόησης να λάβουν τις σωστές αποφάσεις. Αυτό είναι απαραίτητο, ειδικά όταν οι μαθητές είναι επιρρεπείς στη λήψη συμβουλών από άπειρες πηγές.
Αρκετά συχνά παρατηρείται ότι οι μαθητές τείνουν να λαμβάνουν συμβουλές από οποιονδήποτε πιστεύουν ότι έχει εμπειρία. Αλλά μπορεί να μην είναι πάντα σωστό ή να μην είναι το καλύτερο. Η πορεία που ακολούθησαν οι φαινομενικά επιτυχημένοι συνομηλίκοί τους ίσως να μην τους βοηθούσε να φτάσουν στον ίδιο προορισμό, οι ενήλικοι-πρότυπά τους πρέπει να έχουν περάσει από αποτυχίες οι ίδιοι και οι γονείς τους μπορεί να μην γνωρίζουν τις τελευταίες απαιτήσεις των επιχειρήσεων. Για να βεβαιωθούν ότι οι μαθητές έχουν σαφήνεια σκέψης, οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού πρέπει να είναι διαθέσιμοι για τους μαθητές ανά πάσα στιγμή για να λάβουν τη σωστή και την πιο «φρέσκια» συμβουλή.
Πολλοί από τους συμβούλους που είναι ήδη παρόντες είναι σύμβουλοι δεξιοτήτων ζωής και παρόλο που οι δεξιότητες ζωής είναι σημαντικές, ο αριθμός των συμβούλων είναι χαμηλός. Το χτίσιμο του επαγγελματικού προσανατολισμού σε σωστά πλαίσια είναι αυτό που οι μαθητές χρειάζονται περισσότερο για να είναι επιτυχημένοι. Για να τονίσω, η επείγουσα απαίτηση σε πρόσφατα στατιστικά για τους συμβούλους σταδιοδρομίας δείχνουν ένα επιβλητικό 87% έως 92% των μαθητών που δεν λαμβάνουν καθοδήγηση σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό από τα σχολεία τους.
Οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο σχολείο συχνά δημιουργούν ή καταστρέφουν την σταδιοδρομία του μαθητή. Οι έμπειροι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού εκπαιδεύονται για να κατανοήσουν τη σκέψη των μαθητών και τις δυνατότητές τους. Μόλις γίνει κατανοητό το δυναμικό ενός μαθητή, ο σύμβουλος είναι σε θέση να καθοδηγήσει τον μαθητή στον καλύτερο προσανατολισμό, κατάλληλο για αυτόν, και να τον βοηθήσει να λάβει τις αποφάσεις που διασφαλίζουν την επιτυχία της σταδιοδρομίας.
Οι μαθητές θέλουν να είναι επιτυχημένοι. Μπορεί να νιώθουν ίσως άβολα στην αρχή ή να πιστεύουν ότι είναι αδύνατο να λάβουν βοήθεια, αλλά είναι δική μας ευθύνη να τους βοηθήσουμε να χτίσουν ισχυρό προσανατολισμό και σταδιοδρομία. Ο ουσιαστικός επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία, στην Εκπαίδευση γενικότερα, βασιζόμενος στην Αυτογνωσία πρωτίστως, είναι καθοριστικός παράγοντας για το χτίσιμο υψηλής αυτοεκτίμησης, αποδοχής, ομαλής προσαρμογής, συνεργασίας στο τρίπτυχο Εαυτός – Οικογένεια – Κοινωνία.
Συμφωνείτε ότι είναι ένα υπέροχο πρώτο βήμα; Και έπονται τα επόμενα.